Cricket - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Arjan Lagerweij - WaarBenJij.nu Cricket - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Arjan Lagerweij - WaarBenJij.nu

Cricket

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

20 December 2013 | Australië, Melbourne

Weer een nieuw verslag.
Helaas moet dit verslag beginnen met treurig nieuws, Skippy is niet meer, we hebben hem vorige week namelijk opgegeten :)

Het was weer een gezellige, drukke en volgens de familie een stressvolle en hectische week. De keuken werd namelijk vervangen en de nieuwe keuken mag er wezen. Verder is de badkamer van de backpackershut nu zo goed als af.

Maar we beginnen bij het begin, vrijdag was de start van de derde cricketwedstrijd van de ashes cup tussen Engeland en Australië. Als Australië deze wedstrijd ook zou winnen zouden ze een 3-0 voorsprong hebben en de cup winnen. Voor de gene die niet weten wat cricket is, het is een zeer langdradig spel dat over 5 dagen gespeeld word met dagen van 6 uur. Het doel is om zo veel mogelijk runs te halen voordat je team 10 wickets (outs) heeft. Daarna is de tegenstander die probeert meer runs te halen. Als beide teams 10 wickets heeft spelen ze nog een ronde (inning) en de team die na die 2 rondes de meeste punten heeft wint. De Australiërs zijn er helemaal weg van, zelfs in parken kom je velden tegen waar ze het spelen.

Zaterdag ben ik naar Melbourne centrum geweest en ben ik daar rond wezen struinen. Chris heeft me uitgelegd hoe het hier werkt met de trein en Gay heeft me een lijstje meegegeven met dingen om te bezoeken. Eenmaal in het centrum aangekomen en wat gewandeld te hebben kwam ik de sealife tegen en naar binnen gegaan. Wat me opviel is dat die een stuk groter is dan in Nederland en meerder verdiepingen heeft.
Ook kom je er geen vissen tegen die ze in de Noordzee hebben. Een vis die er veel voorkwam is de haai in alle soorten en maten. Verder een krokodil van een 4 a 5 meter, wat andere reptielen en amfibieën, pinguïns en wat vage insecten.

Daarna was het tijd om de omgeving verder te verkennen en wat is handiger dan lopen? Juist op de city circle tram stappen. Daar een poosje in gezeten tot ik een park tegen kwam met een lunchroom in de buurt. Daar wat rond gewandeld, op een plattegrond gekeken wat de handigste route was terug naar het centrum. Onderweg kwam ik het immigrationmuseum tegen en daar een kijkje gaan nemen. Veel gezien en geleerd over de immigranten die naar het land kwamen, waarom, welke wijze en de regels. Verder viel het me op dat het vroeger een behoorlijk racistisch land was.

Vervolgens ben ik naar de royal botanic gardens gelopen wat echt de moeite waard is om te bezoeken. Vele verschillende stylen planten en tuinen bij elkaar. De mensen daar in de buurt komen er massaal naar toe om lekker te wandelen, te zonnen, picknicken of gewoon de hond uit te laten en wees nou eerlijk, daar je hond uitlaten is natuurlijk veel mooier dan op zo'n saai hondenuitlaatveld in Nederland.

Als laatste zaterdag naar de eureka tower geweest, het hoogste gebouw van Melbourne en Australië met meer dan 300 meter hoog. Met de lift in 40 seconde naar de 88 ste etage. Daar heb je een geweldig uitzicht over de stad en laten ze zien waar beroemde plaatsen zijn. Daar ook in the edge gestapt, een glazen bak die uit het gebouw schuift en je 300 meter naar beneden kijkt door de vloer.

Zondag met Chris en Gay naar een kerstmarkt geweest. Daarna hebben ze me Albert park laten zien, waar veel sporten beoefend worden en de weg omgebouwd word tot formula1 circuit. Dat neemt elk jaar 2 maanden in beslag om op te bouwen en af te breken. Vervolgens naar st. Kilda geweest waar we geluncht hebben en het strand is.

Deze week natuurlijk ook weer gewerkt, maandag een kantlaag gemaakt voor langs het gazon en als rand langs het beton wat populair straatwerk is. De bewoner noemt me hans want dat is schijnbaar makkelijker uit te spreken dan Arjan. Dinsdag hebben we gras gelegd en beton gestort en bij het 3de adres helemaal bij gepraat over de bekende Nederlandse voetballers. Ook werd dinsdag het cricket fanatiek gevolgd via de radio omdat het de laatste dag was van de 3de wedstrijd. En Australië won dus ze hebben the ashes cup gewonnen waardoor de laatste 2 wedstrijden in Melbourne en Sydney er eigenlijk niet meer toe doen. Woensdag samen met max, de werknemer van Chris, bekisting gezet voor donderdag en op 2 plekken een stuk gazon gerepareerd. Donderdag was het warm met een 40 graden en daarom begonnen we net als elke dag om 8 uur. Na op 2 adressen beton gestort te hebben als ondervloer voor de bestrating waren we om 11 uur klaar met werken. Smiddags in de nieuwe badkamer aan het schilderen geweest en per biertje werd de zin minder.
Vrijdag was het eindelijk zo ver, toch nog straten. Verder nog ergens een stuk straatwerk gerepareerd na een verbouwing. En toen de vakantie ingeluid voor mij aangezien het me laatste werkdag was. Verder begint hier nu de zomervakantie voor iedereen.
Savonds hebben we de film The man from the snowy river gekeken zodat ik alvast een idee heb waar ik maandag naar toe ga met Alex, Wendy en Melissa.

Nou dat was het wel weer,